Doorheen het schooljaar komen verschillende Christelijke thema’s aan bod, we volgen in de godsdienstlessen de continuïteit van het kerkelijk jaar. Daarnaast werken wij ook rond het jaarthema uitgebouwd door Katholiek Onderwijs Vlaandereren. Thema’s die de afgelopen jaren aan bod kwamen: handen vol hoop, als bomen vertellen, lichtpuntjes …
Op die manier proberen we belangrijke zaken mee te geven met de leerlingen zoals waarden en normen, bespreken van mogelijke levensvragen, actuele onderwerpen en problemen zoals pesten.
Onze school streeft naar samenhorigheid, met als extra het multiculturele aspect met onderlinge solidariteit. Een cultuur van vieren, bezinnen en vertellen hoort bij het pedagogisch klimaat van onze school. In dat kader verzorgen we als godsdienstleerkrachten elk schooljaar zowel een kerstviering als een paasviering. Hiervoor worden alle leerlingen ingeschakeld en bereiden we heel wat zaken voor in de klas en op de school. Sinds kort zijn we ook gestart met het werken rond snoezelvieringen. We gebruiken hierbij elementen die onze zintuigen prikkelen en houden ook rekening met leerlingen die minder vlot kunnen lezen/luisteren/spreken/… . Door het jaar voorzien we ook kleinere bezinningsmomenten waar het samenzijn, samen vieren, … centraal staan en waarin het jaarthema ook steeds een rode draad vormt.
Vieren en gedenken doen we trouwens niet alleen op schoolniveau, maar ook in de klas. Dat begint bij het vieren van een verjaardag, maar ook andere dagen kunnen een plek krijgen, zoals: moeder- en vaderdag, dag van het kind, pensioenvieringen, het afscheid van een klasgenootje, …